12 lat od rewolucyjnej aktualizacji algorytmu Google Panda
Google uruchomił aktualizację algorytmu o nazwie Panda 12 lat temu, w 2011 roku. Aktualizacja ta miała duży wpływ na strategie SEO oraz na jakość treści w Internecie. Została zaprojektowana w celu obniżenia pozycji witryn o niskiej jakości, takich jak te, które kopiują treści z innych witryn lub te, które nie są przydatne dla użytkowników, a jednocześnie nagradzała lepsze rankingi witrynom o wysokiej jakości, zawierających oryginalne i wartościowe treści.
Początkowo aktualizacja Google Panda wpłynęła na rankingi wyszukiwania dla 11,8% zapytań w USA, jednak jej wpływ był odczuwalny również na stronach internetowych różnej wielkości i z różnych branż. Wieści o firmach, które upadały, ponieważ od lat polegały na ruchu organicznym z Google, stały się coraz częstsze.
Google Panda nie była karą dla witryn, które jej wpływu doświadczyły, a jedynie obniżeniem ich pozycji w rankingu algorytmicznie. Celem aktualizacji był przede wszystkim problem farmy treści, czyli stron internetowych, które płaciły niezależnym pisarzom za wypompowywanie jak największej ilości treści tak szybko, jak to możliwe, w celu zajęcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Zazwyczaj jakość takich artykułów była bardzo niska, co ostatecznie prowadziło do problemów z treścią.
W 2010 roku Google próbował rozwiązać problem farm treści po aktualizacji Caffeine, która przyspieszała indeksowanie treści, ale jednocześnie umożliwiała „płytkim” treściom zajmowanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Aktualizacja Panda miała na celu znalezienie sposobu na szukanie sygnałów odróżniających witryny o wysokiej i niskiej jakości.
Nazwa „Panda” została wybrana przez Google wewnętrznie. Według szefa wyszukiwarki Google, Amita Singhala, nazwa ta odnosiła się do jego miłości do pand, a ponadto miała być wyrazem sympatii dla tego zwierzęcia, które ma pozytywny wizerunek w Chinach i symbolizuje spokój i dobre wibracje.
Aktualizacja Google Panda miała wiele wersji, a pierwsza z nich została uruchomiona 23 lutego 2011 roku. Kolejne aktualizacje pojawiły się prawie co miesiąc przez następne dwa lata. Ich wpływ na strategie SEO i treści był ogromny i dalekosiężny, a historia tej aktualizacji algorytmu będzie zapewne pamiętana przez wiele osób w branży.